Allmänna Villkor

Last Updated: 8/21/2023
Allmänna villkor

Bestämmelser och villkor

1. Omfattning och parter

Dessa allmänna villkor (”Allmänna Villkor”) gäller mellan Wats AB (”Wats Solar”) och den enskilda kunden (”Kunden”) avseende köp och Installation av en komplett solcellsanläggning, batteri och/eller andra relaterade energiprodukter enligt angivet i köpeavtalet (”Avtalet”). Solcellsanläggningen, batteriet och andra relaterade energiprodukter benämns härmed gemensamt som ”Produkterna”. De bestämmelser i dessa Allmänna Villkor som är specifika för solcellsanläggningen, batteriet eller relaterade energiprodukter (där så är tillämpligt) är endast relevanta för Kunden om de är tillämpliga enligt Avtalet.

2. Dataskydd

Wats AB är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som Kunden tillhandahåller i samband med detta Avtal. All information om Wats AB:s behandling av personuppgifter och dess integritetspolicy finns tillgänglig på följande länk: www.wats.se/integritetspolicy.

3. Före Installationen

3.1. Priser

3.1.1. Vad ingår i priset?

1. Priset för köp av Produkterna (”Priset”) och andra avgifter anges i Avtalet. Priset omfattar den totala kostnaden för Kundens Installation och köp av Produkterna, inklusive kostnader för nödvändigt material, arbete relaterat till Installationen och idrifttagning av Produkterna, om inte annat anges i Avtalet eller dessa Allmänna Villkor.

2. Kunden är medveten om att Priset och avgifterna i Avtalet inte inkluderar eller tar hänsyn till avgifter eller kostnader relaterade till (i) krav från lokala nätägare, inklusive men inte begränsat till ändringar av elmätare, eller (ii) bygglov från relevanta myndigheter.

3. Innan Installationen av Produkterna genomförs, utförs ingen besiktning av fastigheten om inte Wats Solar eller en Underleverantör anser det nödvändigt för projektering och/eller detaljplanering av Installationen.

4. Kampanjer och/eller rabatter kan inte kombineras eller tillämpas retroaktivt efter Kontraktsdatumet (som definierat i Avtalet).

3.1.2. Vad påverkar priset?

1. Om de allmänna prisvillkoren som anges nedan (”Allmänna Prisvillkor”) inte uppfylls, eller om Kunden lämnar felaktig eller vilseledande information enligt detta Avtal eller i samband med Avtalets ingående (gällande exempelvis Fastigheten (som definierat i Avtalet) och byggnader), kommer Priset för Produkterna att justeras på motsvarande sätt. I sådana fall kommer Wats Solar att informera Kunden om justeringen och om Priset eller andra avgifter ökar eller minskar med mer än 5 % jämfört med det ursprungligen avtalade Priset eller avgifterna, kommer Kunden ombedjas att godkänna prisjusteringen. Vid en ökning på över 5 % av det ursprungliga Priset har Kunden rätt att, inom 14 dagar efter att ha blivit informerad om prisökningen, kostnadsfritt häva Avtalet.

3.1.3. Allmänna prisvillkor

Priset och andra avgifter som anges i Avtalet baseras på en Installation av Produkterna som utförs under normala förhållanden på den svenska marknaden och inkluderar följande antaganden och villkor:

1. Fastigheten är fri från hinder och tillgänglig för Installation av Produkterna senast två (2) månader från undertecknandet av Avtalet. Kunden förstår att den faktiska Installationen kan ske vid en senare tidpunkt av skäl som anges nedan.

2. Dold Installation och/eller kabeldragning, inomhus eller utomhus, är inte inkluderad i Priset.

3. Befintliga kabelrör används endast om de är lämpliga för den

Här är den omarbetade versionen av sekretesspolicyn med de ändringar du har begärt:

4. Dokumentation och Avslutande

1. Wats Solar kommer genom elektroniska medel att tillhandahålla Kundens dokumentation rörande Produkterna, vilka kommer att inkludera produktdatablad och användarmanualer.

2. Installatören eller Underleverantör kommer att utfärda elsäkerhetsintyg efter genomförd Idrifttagning. När Wats Solar har mottagit sådan dokumentation kommer Wats Solar snarast möjligt vidarebefordra dokumentationen till Kunden.

3. Med "Avslutande" av Installationen av Produkterna avses när Idrifttagning har ägt rum och all dokumentation har överlämnats till Kunden. Kunden accepterar att Avslutande ska anses ha skett när Idrifttagning har ägt rum och dokumentation har överlämnats.

4. Avslutandet av Solcellsanläggningen och Avslutandet av Batteriet (om tillämpligt) sker normalt inte samtidigt.

4.1 Fakturering och Betalning

1. När Installatören har installerat Solcellsanläggningen skickar Wats Solar en faktura till Kunden för Solcellsanläggningen.

2. När Installatören har installerat Batteriet skickar Wats Solar en faktura till Kunden för Batteriet.

3. Kunden ska betala den aktuella fakturan inom tio (10) dagar efter att Kunden har mottagit den. Vid försenad betalning kommer en påminnelseavgift om 60 kronor och dröjsmålsränta i enlighet med räntelagen (1975:635) att utgå på det förfallna beloppet tills betalning sker.

4. På grund av de tidigare nämnda omständigheterna kan Avslutandet av Produkterna ske efter att Wats Solar har fakturerat Kunden. Kunden ska dock fortfarande betala fakturan i sin helhet på förfallodagen. Kunden är medveten om att förfallodagen kan inträffa innan Idrifttagning och Avslutande av Produkterna har skett.

5. Wats Solar har rätt att kräva att Kunden betalar (helt eller delvis) innan Installationen påbörjas. Kunder som har ansökt om finansiering för solpanelerna bör meddela Wats Solar om ansökan avslås.

4.2 Data och Övervakning

1. Kunden ska på egen bekostnad se till att det finns en fungerande och pålitlig internetanslutning till Produkternas växelriktare. Fel eller avbrott i internetanslutningen kan förhindra Wats Solar och dess Underleverantörer från att uppfylla sina skyldigheter enligt detta Avtal samt leda till driftavbrott för och därmed elproduktionen från Produkterna.

2. För att Produkterna ska kunna anslutas till internet krävs det att Kunden har tillgång till WiFi-täckning där växelriktaren och/eller Batteriet är installerade samt att WiFi-nätverksnamnet och lösenordet har tillhandahållits för Installatören eller Underleverantören under Installationen. I fall där tillräcklig WiFi-täckning och signalstyrka inte finns tillgängliga är det Kundens ansvar att skaffa och säkerställa att Produkterna har tillgång till internetanslutning. Kunden är medveten om att det finns växelriktare och/eller Batterier som endast kan anslutas till internet via WiFi. Kunden är därför ansvarig för att internetanslutningen fungerar och att växelriktaren och/eller Batteriet är korrekt konfigurerade. Varken Installatören, Underleverantören eller Wats Solar är skyldiga att felsöka internetanslutningen.

3. Kunden ger Wats Solar rätt att registrera Produkterna, inklusive adress, på växelriktartillverkarens internetportal samt att få tillgång till och lagra den data som är tillgänglig på internetportalen. Kunden ger också växelriktartillverkaren rätt att dela den data som finns tillgänglig på internetportalen med Wats Solar. Insamling, lagring och användning av Kundens data på växelriktartillver